Ja, det har gått 50 år...

I dag sker det. Det är femtio år sedan jag första gången öppnade mina ögon. Jag tycker egentligen inte det är så mycket att orda om på annat vis än att man naturligtvis ska undvika alternativet till att fylla år. Jag firar i Vikingahallen i Jomala och välkomnar precis ALLA till den retromatch i volleyboll som spelas med början i dag lördag kl 14.00. Efter och under matchen bjuds det på hembakade tårtor och kaffe i stora lass. Känn er varmt välkomna och tag gärna med er gott humör och några hejaramsor.

Det är såklart också ofrånkomligt att inte ägna en kort stund åt en tillbakablick på livet såsom det hittills varit. Vill redan från början slå fast att det varit kanon med ett extra plus som de tre pojkarna Jonathan, William och Zacharias fört med sig för mig själv och Helena. Att vara far är självklart det största och viktigaste som finns.

Utan min mor och min far hade det heller aldrig blivit något och tack vare en bred vänskara och två bröder blir livet aldrig någonsin tråkigt. Jag försöker, så gott jag kan, att se ljust på tillvaron och livet. Åland är en fantastisk plats som skapar chanser och trygghet samtidigt. Här finns rum att leva och möjligheter att lyckas, bara man själv väljer framtidstro och tillförsikt hellre än motsatsen.

Detta liv har aldrig varit tråkigt. Jag har haft en fantastisk tur med en uppväxt som uppmuntrade och stärkte. Jag har fått pröva på massor av olika jobb. Till exempel vykortssäljare, äppelplockare, sockerbetslandsrensare, fiskgubbe, gårdskarl, karvelapa, fastighetsdisponent, fiskarbetare, taxichaufför, mejeriarbetare, kioskbiträde, caféföreståndare, lagerförsäljare, lastbilschaufför, skogsplanterare, scout, caféinnehavare, reporter, nyhetschef, IT-ansvarig, redaktionschef och tf ansvarig utgivare, fartygsoperatör, befraktningsbiträde, författare, föreläsare, trafikutredare och mycket annat.


I fjol skrev jag också några rader kring det här med att fylla årNya Åland skrev i veckan en artikel vars innehåll nästan får mig att rodna. Tack för den!
Kunde såklart hålla på mycket längre men nöjer mig med att säga tack för dessa år! Ser mycket fram mot de som är på kommande! Här kommer några bilder från det som varit.
Så här ser jag ut nuförtiden. Bilden är tagen av Jonas Edsvik och jag har lånat den av Nya Åland.
Som roddare med kompisen Johnny. Det var ett äventyr som inte liknar nånting annat. Att ro över havet rekommenderar jag varmt.
Snark.
För någon månad sedan hälsade James Johnston från Shetland att han inte kunde komma till födelsedagsmatchen i Vikingahallen. I förrgår stod han på min trappa. Aldrig förr har jag blivit lika överraskad.
Män ska bära kilt. Här på James bröllop i Lerwick. 
Chilling in Kökar. Bra för kropp, själ och tankekraft.
Högt upp i St Peterskyrkan i Rom. Om man någonsin tvivlar på människans förmåga är ett besök att rekommendera. Här fanns varken smartphones eller fax, ändå byggde men an kyrka som står kvar till evigheten tar vid.  
Lite mer roddbilder, från Visingsö.
Fyllde fyrtio och fick en kram av sonen Jona.
Fyllde fyrtio och blev... i vart fall inte hyllad. :-)
På fasanjakt med vännen Stuart i England.
Vad jag skulle tycka om att stå Ålands lagting och prata? Tja, varför inte!
Vem som uppfann hockeyfrillan? Don’t ask.
Mamma, pappa, barn.
Och några till.

Kommentarer

Populära inlägg