Storartat jobbat Silverskär

När det gäller att få saker att hända finns det inget som går upp mot att ta hjälp av sina kompisar. I dag kallas sånt inte bara vänskap utan nätverk men det är i grund och botten precis samma sak. Genom att känna många människor blir vardagen enklare och utmaningarna mer hanterliga. Därför är möten människor emellan viktiga (alltså IRL!) och därför är det en av vägarna framåt för Åland.

En av de starkaste historierna som berör Åland är fyndet av champagnegaleasen utanför Föglö den 6 juli år 2010. Från vraket bärgades 162 flaskor av världens äldsta och fortfarande drickbara champagne. Sedan dess har några flaskor sålts på auktion och några använts till provsmakningar men de flesta finns fortfarande kvar i XXX (nädu, sånt får man inte skriva!)


Kombinationen en bra historia och ett glas skumpa med välsmakande tilltugg är svårslagen. Allt finns på Åland!
Entreprenörerna på Silverskär med Kickan Sundblom i spetsen har tillsammans med Johan Mörn och Sven-Erik Holmberg tagit hela historien om vrakchampagnen till en helt ny nivå. Med hjälp av sig själva och historien om galeasen har de lyckats övertala jättebolaget och lyxleverantören Veuve Clicquot att under de kommande fyrtio åren samarbeta med Åland! Det är bragdartat på otroligt många sätt och egentligen borde Ålands turismpris vara självklart (problemet är antagligen att de fått det förut, år 2007).

Johan Mörn beskriver samarbetet med Veuve Clicquot som ett resultat av vänskap. Han kallar det nätverkande men det är som bekant precis samma sak. Genom att behandla folk som folk, kan man nå precis hur långt som helst av ett mycket enkelt skäl. Folk ÄR folk med i stort samma grundläggande krav på liv oberoende om man är rik eller fattig, fransman eller saltvikare eller brun eller vit. Därför har Veuve Clicquot investerat i att sänka ner 300 vanliga champagneflaskor och 50 magnumflaskor i havet utanför Silverskär och föresatt sig att under de kommande fyrtio åren följa utvecklingen och behålla kontakten till de små öarna i Östersjön som bolagsledningen knappast kände till innan champagnevraket hittades.
Filmen om ”Cellar in the Sea”

Den publicitet som Åland fått tack vare champagnefyndet är omöjlig att uppskatta men jag är säker på att inget ens är nära Veuve Clicquot-samarbetet när det gäller internationellt genomslag. Att Åland är hyperviktigt för champagnejätten understryks inte minst av bolagets hemsida där Åland och Silverskär har en mycket framträdande plats. Dessutom har filmen som gjordes när flaskorna sänktes ner till ”Cellar of the Sea” vunnit prestigefyllda priser! Riktiga kompisar får andra att växa. Just det, nätverket spelar roll.

Samarbetet med Veuve Clicquot har inte stannat vid champagneflaskorna. Även det nordiska köket har vunnit fransmännens kräsna magar, alltså den del av kroppen som passeras innan man når hjärtat. Därför ska Silverskärs egen köksmästare Viktor Eriksson snart ner till Veuve Clicquots huvudkontor i Reims för att berätta mer om hur vi ser på mat. Det är ett steg helt i linje med de framgångar som andra åländska restauranger skördat i White Guide som för övrigt sponsoreras av Veuve Clicquot — kompisar hjälper varandra.

Vänskap skapar framgång och champagne och historia och kultur hör ihop. Själv är jag övertygad om att galeasen som sjönk på 1800-talet var på väg till Åland och Bomarsund för att hålla fästningsbyggarna på gott humör. Bomarsunds fästning var på den tiden Finlands största bygge och Rysslands viktigaste utpost mot Östersjön. Därför är utvecklingen nu logisk. De flaskor som aldrig nådde fram har nu (alltså bildligt) sänkts ner i Saltviks djupa vatten och ett av världens mest kräsna bolag har fått upp ögonen för Ålands strategiska betydelse. Cirkeln är sluten.

PS Ett annat bolag som byggt en stor del av sina framgångar på folks behov av kompisar är PAF, i dag som Play Among Friends. Sedan starten har PAF jobbat hårt med relationer vilket nu börjar betala sig.

PS 2 All publicitet kring champagneflaskorna har inte varit vare sig rättvis eller genomtänkt. Här är ett exempel på en rejäl dikeskörning.

Så här ser modellen av champagnegaleasen ut där den i dag finns på Ålands sjöfartsmuseum. Jag tror att skeppet var på väg till Bomarsund med de lyxvaror som krävs för att bygga Östersjöns starkaste fästning.
Johan Mörns berättelse om hur Silverskär hanterat möjligheterna i champagnefyndet är ett starkt bevis på att folks relationer till varandra gör skillnad. I dag tar Veuve Clicquot Åland och satsningen på Celler in the Sea på största möjliga allvar. Det är en bedrift på alla vis.

Kommentarer

Populära inlägg