Gryningspyromanen i TV3

Att sluta med något man gjort en lång tid öppnar alltid nya möjligheter. När jag hösten år 2011 lämnade tidningsvärlden efter (alltför :-)) många år hade jag ingen aning om vad framtiden skulle innehålla. Den skulle komma att bli mer spännande än jag någonsin kunde föreställa mig.

Ett av många spännande projekt som jag fick ägna mig åt var skrivandet av reportageboken om Gryningspyromanen, Sveriges värsta mordbrännare och en man som under tio års tid plågade främst Skåne. Boken skrevs senhösten år 2011 tillsammans med brandingenjören David Widlund som stått för researchen. 

Gryningspyromanen som heter Ulf Borgström sitter i fängelse sedan december år 2010 efter att ha satt eld i ett hyreshus i Ystad. Då var det nära ögat. Många boende tvingades fly ut i snöstormen för att klara livhanken. Ingen dog då men det var första gången som Gryningspyromanen slog till mot ett hus fullt med människor. Det var en upptrappning från fabriker till kyrkor, till historiska minnesmärken till egnahemshus och så vidare.

Våren år 2016, om ett år, väntas Ulf Borgström försättas på fri fot igen och inför det fruktar hela Skåne vad som ska hända.

Tack vare arbetet med boken om Gryningspyromanen har jag fått se platser och möta människor jag aldrig annars hade sett. Några exempel:

Morgonsoffan i TV4.
Säkerhetsmöte i Malmö.
Läsarmöte i Skurup.
Bokmässan i Göteborg.
Bokmässan på Alandica.
Och så fick vi en lång rad recensioner. Och byggde en helt egen hemsida.

Böckerna har blivit både ljudbok och pocket och mer och de flesta är sålda men några finns kvar. Köp en och bli din egen pyromanexpert, extrapris 85 kronor just nu!

I kväll i TV 3:s Brottskod kl 23.00 kommer en dokumentär om Sveriges värsta mordbrännare. Tidigare har Leif GW Persson hanterat frågan, med vår hjälp, i SVT. En trailer från Brottskod kan man se här.
På plats i Ystad i samband med en av alla föreläsningsresor.

Kommentarer

Populära inlägg