Sjöfartsfest i Mariehamn

Sjöfarten lever och frodas, tro inget annat. På torsdag står Åland i centrum för hela Östersjöns shipping. Branschen ser inte ut som förut men visa mig den bransch som gör det... Alltjämt går nittio procent av världshandeln till sjöss och Östersjön hör till världens mest trafikerade farvatten. Därför finns det möjligheter om man väljer att se dem.

Häromveckan var jag på en konferens ombord på passagerarfärjan Pride of Rotterdam. Där andades branschen en större optimism än på många år. Jag hoppas få se samma framtidstro på torsdag då det igen är dag för Sjöfartens Dag på Alandica i Mariehamn. Denna dag har blivit en manifestation för shippingen i Östersjön och längre bort. Alla hotell i staden är fullbokade och Alandica används för en gångs skull precis som tänkt; varenda rum i den väldiga lokalen är i användning. Över 450 shippingmänniskor är på väg till Mariehamn!

Föreläsarna är toppklass från första giget till det sista och samtalen som äger rum skapar samarbete och möjligheter som sträcker sig långt bort från Åland men understryker ett viktigt faktum: När det gäller sjöfart står Åland i Östersjöns centrum! Detta understryks av att såväl Sjöfartstidningen där jag skriver Ålandsbloggen samt mediahuset Shippax kommer till Åland. Båda är viktiga massmedier för shippingen, själv skulle jag också hoppas på att något av våra lokala massmedier på allvar skulle begripa storheten i denna dag och låta den synas i det dagliga flödet. Det är viktigt att förstå att sjöfarten är viktig(ast) för vårt landskap och vårt välstånd.

Jag är en varm vän av att möjligheter uppstår om man själv letar upp dem. Jag tycker att förbundet Ålands Sjöfart med Eva Mikkola-Karlström i spetsen är värd alla hyllningar som finns för arbetet med att göra Sjöfartens Dag till en av de allra viktigaste mötesplatserna för Östersjöns sjöfart. Förutom hela branschen kommer även några hundratal åländska skolelever till Alandica för att med egna ögon och öron bekanta sig med tänkbara framtida arbetsgivare och karriärsmöjligheter.

Jag rekommenderar varmt ett besök till Alandica som håller öppet hela dagen. Inträdet är gratis! Så här skrev jag i fjol efter en mycket tankeväckande och inspirerande dag. Året innan var det också mycket klokt som sades och gjordes. I år är jag själv i en slags nyckelposition och ska som moderator i auditoriet försöka pressa ut det allra bästa ur föreläsarna. Välkommen att se hur det lyckas!
Detta är en Hamburg en helt vanlig dag. Sjötransporter behövs i dag och i framtiden. Ett led i att det jobbet även spiller över på Åland är Sjöfartens dag som ordnas varje år och äger rum på torsdag.
Sjöfarten runt Östersjön är intensiv och viktig och dessutom väldigt miljövänlig i förhållande till landtransporter. Här...
...kan man se hur det ser ut med rörliga bilder

Kommentarer

Populära inlägg