Grattis Nicke, 70 år i dag

Nils Torvalds är jag inte närmare bekant med. Vi har träffats några gånger i mestadels officiella sammanhang men det vore fel att säga att jag känner honom. Ändå är det en man som vi alla har mycket att lära oss av. Och vad passar bättre än att lyfta fram skälen till det i samband med hans sjuttioårsdag som infaller i dag. Här kan man för övrigt läsa en bra intervju med födelsedagsbarnet i Hufvudstadsbladet. Och här finns hans egen hemsida.

Vad har då Torvalds att säga oss som ännu har en bit kvar till 70-strecket? Det är mycket men framför allt att han inte har några som helst planer på att ”ta det lugnare”, som så många pratar om att man ska göra. Jag delar den insikten till fullo. Vi finns till för att vi ska göra nytta, inte bara fundera på slutet. (I det här sammanhanget måste också Bob Dylan lyftas fram! Han som varnade: ”That he not busy being born is busy dying.”)

Jag får intrycket att Nicke Torvalds är motsatsen. Han kunde göra som så många och njuta sin ålders höst alltmedan dagarna passerar. Han har gjort tvärtom och är just nu inne i sin andra period som EU-parlamentariker. Det är att i såväl ord som gärning föregå med gott exempel. Han har dessutom gjort en slags klassresa som jag inte närmare känner till men i sin ungdom lär han ha varit vänsterextrem för att sedan under ett långt liv som utrikeskorrespondent lära sig att sanningen är varken vit eller svart utan snarare tvärtom och mittemellan. Det är en insikt som borde spridas, särskilt i dagar som dessa där oron inför framtiden är stor och där de extrema rörelserna tar allt mer plats, ingen till nytta.

I intervjun jag refererar till upptill lyfter Torvalds fram olyckan och sannfinländaren Olli Immonen som jag själv inte är så hemskt imponerad över. Torvalds konstaterade iskallt och analytiskt att sådana uttalanden skadar Finlands rykte mer än vad man tro.

Vi de tillfällen jag haft nöjet att träffa Nils Torvalds har han alltid framstått som påläst och framåtinriktad. Han är absolut inte nöjd med den ordning som tingen i dag står i, särskilt inom EU. Men till skillnad från många andra har han föresatt sig att på riktigt försöka förändra och sist och slutligen är det viktigast av allt. Bara när man slutar försöka är kampen förlorad.

Nicke, ha en fin födelsedag, dra upp dina sikar, bada din bastu och se sedan till att vara pigg och utvilad tillbaka på jobbet igen. Femtio är som bekant det nya trettio och det betyder att sjuttio är det nya femtio och det är som alla vet ingen ålder alls! Sådana som du behövs alla dagar i veckan, året runt, om vi ska få ordning på vårt Europa.

Några personliga minnen:


Födelsedagsbarnet Nils Torvalds och den åländske riksdagsledamoten Mats Löfström. Bilden har jag lånat från Ålandstidningen.

Kommentarer

Populära inlägg