Eckerö är en förebild

Eckerö är på många sätt en föregångskommun och inspirationskälla för hela Åland. Här byggs det i varje knut och här tar folk vara på de tillfällen som alltid finns. Man väljer att se möjligheterna istället för problemen. Här trängs turisterna året runt och hit kommer idrottslagen i en strid ström. Det sker för att eckeröborna valt att säga ja istället för nej. Av alla egenskaper som finns kan det vara den allra viktigaste.

Eckerö har jag lyft fram tidigare:


Den här gången gick färden först till Eckerö post- och tullhus, detta monument över storslagna planer och ett rysk rike som sköts i bitar i Bomarsund. Här håller cafeterian Tsarevna till. Sedan åkte vi vidare till Bodegakajen där vyn över alla båthus är unik även med åländska mått mätt. Därefter stod Smart Park i tur, ett ställe jag såg för första gången. Det var en stor upplevelse. Alla mina förväntningar, vilka var höga och baserade på folks upplevelser, kom på skam. Det var till och med bättre än jag trodde! Åland har fått ett besöksmål av högsta klass i den nya parken. På vägen hemåt passade Hellesby gård in som handen i vanten och en silltallrik som var såväl mättande som läcker.
Den här figuren ska du hålla utkik efter, när du ser den är det skoj och äventyr som väntar.
Det otroliga post- och tullhuset är i sig värt ett besök till Ålands västligaste kommun.
Båthusen vid Bodegakajen skänker ro.
Plasto är med och ser till SmartPark är en skattkista för småbarnsfamiljer. 
Detta är storytelling på riktigt. Bomarsund är den kanske tydligaste historien vi har att berätta.
I går var det tyst och lugnt i vattenlandet. Något säger mig att här kan det gå vilt till.
Stor och liten heter de nog inte men fina är de, hästarna i SmartPark. 
Vid Hellesby gård hittade jag leksaker för lite större ungdomar.  
Grindstolpe.

Kommentarer

Populära inlägg