Idéerna måste få växa

Valet är mindre än fyra veckor bort. Spänningen stiger. Så ska det vara. Val är slutliga och definitiva, i vart fall för de fyra år som följer. Mina egna fyra år i den politiska hetluften har varit både stimulerande och utvecklande och jag fortsätter gärna. Åren som ordförande i finans- och näringsutskottet har varit extremt lärorika och ofta väldigt utmanande.

Med valfebern följer också spekulationer i tangentens alla riktningar. Alla vet eller tror sig veta. Tidningarna kör opinionsundersökningar vilka bara har en sak gemensamt – det handlar om gissningslek. Fast en tydlig tendens går att mejsla ut. Mitt parti är storfavorit till att bli valets segrare och det är ju positivt, men inget som går att räkna hem.

Jag är inte väldigt överraskad över framgångarna i opinionen. Vi har bytt ton i partiet och vi har valt att se möjligheterna istället för att låta problemen och nejsägarna sätta agendan. Vi säger ja hellre än nej eftersom det får idéer att växa. På kandidatsidan har vi många nya och, framför allt, vi har många kvinnor i laget. Det behövs. Åland är tyvärr inte så jämställt som ett modernt samhälle borde vara. Detta har jag lyft även i lagtingsdebatten.

Eftersom högmod går före fall är det viktigt att ta dessa spekulationer för vad de är. Ja, vi har ett starkt lag, ja, vi har gott om klokskap i partiet, ja, vi är redo att leda men nej, vi har ingen aning om hur det går i valet. Vi kan bara göra vårt allra bästa och det gör vi. #världensbästavardag #roligtpåjobbet
I Nya Ålands pejlingar har Centern placerat sig högst två gånger i följd. Så brukar det inte vara, säger de som varit med längre än jag.

Kommentarer

Populära inlägg