Läsande gör skillnad

Länge leve boken! I dag är det den internationella läskunnighetsdagen. Den firas alltid den 8 september och på denna blogg har jag flera gånger uppmärksammat den. Det är inget konstigt med det. Läsandet är en viktig del i alla samhällsbyggen. Det vi i allmänt tal kallar för kultur är nyckeln och skälet till att vi överhuvudtaget fortsätter bygga vidare. Det konstaterade också en gång Winston Churchill då han svarade på förslaget att man skulle dra ner på kultursatsningar för att mäkta med kriget mot tyskarna. Churchill lär ha sagt: ”Men om vi gör det, vad har vi då kvar att kämpa för?”. Vilket sjävklart är sant. Jag har ett gott samvete därvidlag, för mig har kulturen alltid varit extremt viktig. Varför? För att jag befinner mig mitt i den. (Liksom alla andra.)

Att kunna läsa och, framför allt, kunna förstå vad man läser är en oerhört viktig del i den personliga utvecklingen. Det är svårt att växa som människa om en massa information passerar förbi utan att man begriper texterna. I världen i dag är det fortfarande 793 miljoner människor (på en höft) som varken kan läsa eller skriva. Det finns alltså mycket att göra.

Mot den bakgrunden är det besvärande att läsa gårdagens nyheter som gick ut på att finländska ungdomar läser allt sämre. Är det något vi måste kunna hantera i en allt svårare omvärld är det att läsa och kunna ta in även flerdimensionella insikter.

Läsning är ofta själva vägen till kunskap. Det har jag lyft fram rätt många gånger vid det här laget:
Här är planschen som tagits fram för att hela världen ska hylla läsandet.
Att lära barn läsa är nyckeln till i stort sett all framgång senare i livet.
En liten film om vikten av att läsa


Kommentarer

Populära inlägg