Spridda bilder från Rostock

Hej Åland, skoj att ses igen! I dag väntar möten från åtta på morgonen, lagtingsplenum och mer möten och fler. Det råder inte längre något tvivel. Vardagen är tillbaka!

Men först en snabb tillbakablick från några inspirerande dagar i Rostock, en av sjöfartsbranschens allra mest intensiva hamnar. Det var ibland svårt att slita sig från utsikten över fartygen som avlöste varandra rakt framför min balkong. Här finns mer att läsa om de åländska framgångarna inom BSPC.

Jag återvänder till vardagen i lagtinget stärkt i övertygelsen att allt är möjligt så länge man behåller fokus på framtiden, inte gårdagen. Det är viktigare att söka rätt än att söka fel. #världensbästavardag 

Häng med på en tur i Rostock, den största staden i den tyska delstaten Mecklenburg-Vorpommern!


Ska det sägas ska det sägas på latin. Exakt vad detta står för har jag inte tagit reda på. Fast det handlar om en beef på 1500-talet och betyder ungefär: ”stad rekreation konsekventa varelser”. Just det.
 
det råder inget tvivel vilket land man befinner sig i när dessa fönsterformar syns överallt. 
Rostock hörde till det gamla DDR som återuppbyggts närmast från noll. I den processen har man inte fäst stor vikt vid gatukonst. Det är rätt fattigt på just den unkten vilket är synd. Jag tycker konst hör hemma i miljöer där folk vistas. 
Den här farbrorn hittade jag efter lite sökande. 
Och dessa inte helt lättförklarade stoder. 
Mitt i staden badade folk i fontänen.
Och vid torget hade man hottat upp byggnaderna i olika färger.
Några djärva konstnärer tog sig an att göra vardagen och fläktskåpen lite skojigare.
Säg detta ord tolv gånger i snabb följd och du kommer att klara dig bra på din tyska.
Det pampiga kongresscentret där vi ägnade dagarna åt till exempel den sjöfartsrapport jag skrev. 
Utanför hotellrummet passerade sjöfarten förbi.
Det här såg rätt skoj ut. Bogserbåten på fören backade medan den bakom körde framåt.
Nej, militärfarkoster har inte belönats med namn. Den här såg diskret men lömsk ut.

Kommentarer

Populära inlägg