Alla vinner på större Åland

Jag tror på ett större Åland. Ju fler människor vi blir desto enklare blir det att göra affärer med varandra och skapa tillväxt. Dessutom bidrar inflyttning från utlandet till utökade kontaktytor och därmed nya kundgrupper. Det är avgörande för alla samhällen men extra betydelsefullt för en liten ö som konkurrerar med stora länder. Tack vare de människor som flyttat till Åland har våra företag lyckats ta sig ut i världen – hela Åland till fromma.

Därför blev jag extra glad över att läsa gårdagens inspel från en stor del av det åländska näringsliv som på riktigt skapar de skatteintäkter som gör Åland levande. De företrädare från vårt sjudande näringsliv som skrev under vet vad som behövs. Det är de som i sina dagliga utmaningar har att hitta kunder och möjligheter i hela världen. Det finns massor av exempel på åländska företag som alldeles bokstavligen hämtar in pengar till vår åländska välfärd. Att göra detta gemensamt skickar ut en stark signal 

Jag har med jämna mellanrum lyft fram dessa företag som väljer framtidstro i denna blogg:


Och precis därför har jag själv sett mig tvungen att ta strid mot de antikrafter som dykt upp i den åländska debatten i år. Jag menar att det bara är med mod och aptit vi kan hantera framtiden. Inte genom att låsa in oss och tro att vi kan leva på gamla meriter.


Bra gjort ni alla som skrev på uppropet. Politik och näringsliv går hand i hand på Åland. Vi är små och måste därför göra gemensam sak när det gäller övergripande framtidsfrågor. Tillväxt och företagsamhet är viktigast av dem alla.


Pridefesten är ett viktigt exempel på att den som har flest vänner vinner. Det är Åland för mig. Bilden som är tagen 2014 av Oskar Koivumäki har jag lånat från Yle.

Kommentarer

Populära inlägg