Dags att göra sitt val

Det är dan för dan och det är självklart spännande. Dessutom visar sig solen från sin allra bästa sida! I morgon är det dags för val och ålänningarna beger sig till röstningslokalerna, alltså de som inte redan förhandsröstat. 

Den vanligaste frågan är ”Hur går det på söndag då?” Jag har fått den hundratals gånger de senaste veckorna och jag svarar likadant varje gång. Ingen aning. Jag tänker på vännen som berättade om tennisspelaren från Lidingö som brukade komma till Åland på 1980-talet. Han var ständigt förbryllad över hur socialdemokraterna i Sverige så ofta kunde vinna.
”För jag känner i alla fall ingen som röstar på dem”, sade Lidingömannen.

Det förklarar mycket väl hur det här med val fungerar. Man bildar sig en uppfattning utifrån de man talar med och man har följaktligen inte en susning om hur det går. För ingen hinner tala med alla.

Ändå känner jag stor optimism. Tidningarnas gallupar gör mitt parti, Centern, till segrare och det skapar stor ödmjukhet. Vi har ett fantastiskt lag med en stor bredd. Vi har djupa insikter i självstyrelsen och vi lever i vardagen. Samtidigt. Vi har tagit ansvar över tid och vi har skapat förutsättningar för de åländska företagen att växa och bli internationella.

Det finns ändå en mycket viktigare sak än att rösta på mig eller på mitt parti. Det är helt avgörande att du överhuvudtaget går och röstar. Genom att avstå säger du att livet och vardagen inte är viktigt och det får man aldrig någonsin låta sig tro. Jag har träffat unga och äldre och inser att en gemensam ståndpunkt för dem alla är toleransen och nyfikenheten. Vi har också sett en gryende människoskeptisk rörelse krypa fram från sina hålor och det skulle jag vilja att ni sätter stopp för. Själv har jag försökt vara så tydlig det någonsin är möjligt. Åland har inte råd att stänga dörren för folk som vill flytta hit. Vi ska säga ja eftersom alla behövs på vår ö. #världensbästavardag
I dag firar vi Alla broars dag genom att uppmuntra till valdeltagande i morgon. Vi har kämpat hårt för att en ny bro ska byggas på Vårdö. Hade vi fått vår vilja igenom (baserad på expertutlåtanden som egentligen var omöjliga att missförstå) hade vi redan varit i gång med bygget. Nu får regionen vänta ett extra år.

Kommentarer

Populära inlägg