Mitt i prick om ekonomi

Självklart ska man undvika att recensera kompisar men det ger jag katten i. Sist och slutligen är regler ju faktiskt där för att brytas. Henrik Schyfferts och Fredrik Lindströms föreläsning om ekonomi och tillväxt är rätt och slätt väldigt, väldigt bra. Den är som den där boken, ni vet, som man läst och blir avundsjuk på dem som ännu inte läst den.

ÄGD som det heter handlar om människans oerhört starka tilltro till marknaden och önskan om att ha det lite bättre, bli rikare och därmed lyckligare. Det är två fullblodsproffs som genomför det nittio minuter långa giget och varenda replik, inklusive de lokala passningarna, sitter perfekt.

Jag var till Alandica tidigare på dagen för att säga hej till Schyffert som genom åren blivit en uppskattad jaktkompis och slogs av den perfektionism de två underhållarna/föreläsarna drevs av. Varje replik dissekerades, tonen granskades och till och med kroppsspråket analyserades. Trots att de två redan gjort showen 150 gånger inför sammanlagt fler än 150.000 personer var förberedelserna som om det handlade om första gången. Så gör bara riktiga proffs.

Om jag inte räknat fel var de två Ålandsshowerna nummer 149 och 150 i ordningen. I dag på morgonen anländer F:ma Schyffert & Lindström till Helsingfors där nya åskådare väntar. Lyllos dem.

Det handlar om olika genrer men ÄGD fick mig att minnas LÅL Standup som tidigare arrangerades i Alandica. Och såklart Sjöfartens dag!

Jag vågade aldrig ta en bild under själva huvudshowen. Den här tog jag i smyg när de repeterade på eftermiddagen i Alandica och ingen publik fanns på plats.

Kommentarer

Populära inlägg