För mycket bråk om skrot

Det finns en massa saker som vi tar för självklart, som något som bara funkar. När funderade du till exempel senast över hur det går till när din gamla bil går till de sälla jaktmarkerna. Såklart. Det har inte hänt. Bilskrotar hör till de saker som sker utan att någon riktigt fattar hur det funkar.

Mot den bakgrunden var det viktigt för Centern att åka ut till Saltviks bilskrot och checka upp verkligheten som bröderna Kjell och Kenneth Mäklin lever i. Det blev en mycket speciell upplevelse. Mellan vardagen på bilskroten och teoretikerna på ÅMHM (Ålands miljö- och hälsovårdsmyndighet med ansvar för bland annat bilskrotar) finns nämligen en avgrund som riskerar att ställa till det ordentligt. Det teoretiskt önskvärda kan ibland ligga rätt långt från det praktiskt genomförbara.

Som med alla tvister och bråk råder såklart olika förklaringar och syn på vem som gjort fel. Så även i fallet Saltviks bilskrot. Ändå kan jag inte släppa det övergripande dilemmat. Varför behandlas aktörer olika? Det finns exakt två seriösa bilskrotar på Åland. Båda i Saltvik. Grannar. Trots det väljer ÅMHM att sätta högre krav på den ena jämfört med den andra. Det är utomordentligt underligt och något som måste hanteras.

Mot all denna bakgrund är det alltså väldigt betydelsefullt att granska de regler som styr ÅMHM:s verksamhet. Att vara liten i en stor värld betyder att man rätt pragmatiskt måste hantera olika bestämmelser.
Här, i denna nya hall, töms alla bilar på alla miljöfarliga vätskor Detta lär inte ske på granntomten som ÅMHM också gett klartecken för. #ingenlikabehandling

Bröderna Kjell och Kenneth Mäklin berättar för Centerns Annika Hambrudd och Runar Karlsson om vedermödorna med att driva företag i skuggan av ÅMHM. I gul jacka Marlene Lundberg som hjälpt till för att sätta fart på verksamheten.
Det här stängslet finns inne på området och nyttjar inget annat till än att tillgodose lagens krav. Här går ingen, finns ingen och syns ingen. Därför borde man på goda grunder fråga sig; behövs det?
Till följd av extremt låga skrotpriser tornar de gamla bilarna upp sig på skroten i Saltvik.
Enda sättet att alls tjäna pengar på gamla bilar är att sälja reservdelar till behövande.

Kommentarer

Populära inlägg