Grattis pi, dagen är din

14 mars eller 0314 eller 3,14. Det är alltså det lilla piets födelsedag i dag!

Pi kallas även Arkimedes konstant och Ludolphs tal och utgör en oföränderlig storhet som satt myror i huvudet på alla som pluggat matte. Kort och gott är pi ett tal som beskriver förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter.

Själv hade jag oerhört svårt att begripa det där tills jag sommarjobbade i ett bygglager i tiderna morgon. Då fick jag lära mig att uppskatta längden på stora trådrullar genom att mäta diametern och sedan räkna varven tråd. Det var en insikt i klass med att knäcka koden till att lära sig cykla och läsa.

Så här ser själva tecknet ut.
Pi hör till vår vardags alla vackraste och, ibland, mest användbara tecken. Tänk på det också en dag som denna!

Har man tråkigt kan man alltid lära sig så många av decimalerna utantill. När jag var yngre kom jag till de två första raderna. I dag är jag inte riktigt lika intresserad.


Kommentarer

Populära inlägg