ÅAB-rånet och IKEA-hyllan

I dag är det tio år sedan rånet mot Ålandsbanken. Det är helt otroligt så snabbt tiden gått. Den dagen var jag ledig från jobbet som redaktionschef på Ålandstidningen. När det stora ägde rum stod jag hemma, i beråd att skruva ihop en IKEA-hylla, minns jag. Fail. Det Åland jag var satt att bevaka var under eld, bokstavligen men jag satt och svor över Ingvar Kamprad och hans uppfinningar...

Nåja, den första nyhetsdagen passerade och det efterföljande spaningsarbetet vidtog. Jag glömmer aldrig hur jag och Sebba drog från skog till skog i jakten på potentiella rånare.

Har dessvärre glömt hur allt slutade men har för mig att några blev fällda men att bytet aldrig hittades. Ingen blev dock allvarligt skadad och livet har efter dådet i stort sett förflutit på rätt väl.

Så här såg det ut i staden för tio år sedan.

Kommentarer

Populära inlägg