Bra tänkt på Ålandstidningen!

Veckan som gått har innehållit både det ena och det andra, för att uttrycka det försiktigt. Lördagar är ju bra på det viset att det är läge för en kort tillbakablick och det gör jag nu!

Det började bättre än nästan alla andra veckor med en skön segerkänsla efter att IFK Mariehamn vunnit Veikkausliiga och därmed är hela Finlands främsta fotbollslag!

Sedan fortsatte det med ett konstaterade att av allt som landskapsregeringen är duktig på hör inte gott omdöme till de främsta grenarna. Detta höll även Ålandstidningens ledarsida med om på ett kraftfullt sätt.

Vid tisdagens stadsfullmäktigemöte gjorde jag mitt bästa för att mina kolleger skulle inse vikten av att bolagisera VA-verket på samma sätt som man gjort med hamnen och elverket. Bolag skapar tydlighet och transparens samtidigt som möjligheterna att finansiera reinvesteringar blir större. Skattepengar ska helst inte finnas med i bilden när det handlar om infrastruktur som hamn, el och vatten och avlopp. Det är brukarna som ska betala utifrån sina egna behov.

Ålandstidningens ledarsida lyfter förtjänstfullt fram fördelarna med närdemokrati i dagens ledare.

I onsdagens tidning fördes ett resonemang om åsiktsfrihet och gott omdöme vilket inte hör till finansminister Mats Perämaas paradgrenar. När det handlar om ledarskap är inte det viktigaste att ha rätt utan att få rätt. Detta påpekade jag själv direkt efter det som hände.

Kommentarer

Populära inlägg