”Flera år är helt borta”

”Jag hade världens bästa föräldrar, fast kanske lite för snälla. Min uppväxt var perfekt och tryggheten stor. Jag bodde i ett fint hus i stan och tillbringade somrarna på en stuga på landet.”

Allt var perfekt men suget efter droger blev ändå för starkt. Trots idyllen rasade allt.

Berättelsen är på riktigt och missbruket höll sånär på ändade livet för två ålänningar som i dag är närmare fyrtio. I samband med förra veckans möte med landskapets politiska referensgrupp för risk- och missbruk ställde två tidigare missbrukare upp och berättade om sina erfarenheter av droger. Det blev ett samtal jag sent ska glömma, kalla mig blåögd men jag har inte insett vidden av det som tunga droger ställer till med.

”Skolan gick helt okej. Jag var inte lysande men hade gott och väl godkänt och jag var duktig i sport. Spritdebuten ägde rum i sjundeklass och jag hade börjat röka ett halvt år innan. Jag älskade alkoholen från första stund. När övriga familjen åkte till stugan krävde jag att få stanna i stan, det fick jag. Det var dumt att de gick med på det. Jag levde för sprit, tjejer och sex. Det tog bara ett år så hade jag gått från en vanlig skolgrabb till en ’snäll’ värsting.”

Orden kommer från en vanlig ålänning, snart fyrtio år gammal och vit sedan snart ett år tillbaka. Vägen dit har varit både krokig och jobbig och direkt livshotande.

Det handlar till att börja med om sprit i stora mängder; minnesluckor och ångest och allt vad som följer med att ha förlorat kontrollen.

”Sedan prövade jag på att röka hasch och allt blev bra. I en början. Sedan blev det tusen gånger värre.”

Det första steget var spriten, det andra marijuana och sedan fanns ingen återvändo.

”Har man en gång blivit beroende finns ingen väg tillbaka. På Åland finns tillgången och får man inte tag i det ena så finns det något annat.”

Det tredje steget var heroin och med det öppnade sig dörren rätt in i helvetet.

”Jag önskar jag kunde berätta mer om den tiden men jag kan inte. Flera år är helt borta.”

Jag och de flesta andra, tror jag, lever i förvissningen att de tunga drogerna är sällsynta på Åland. Detta verkar inte längre stämma.


Kommentarer

Populära inlägg