Yrkeselever på hugget

Noterar nöjt att de åländska skolorna är på hugget just nu, särskilt eleverna från Ålands Gymnasium som med batterier av frågor vetgirigt håller oss som jobbar med politik och mycket annat på tårna.

Häromdagen fick jag besök av tre elever från andra årskursen vid samhälleliga- och sociala linjen (Ålands yrkesgymnasium); Jonathan Andersson (Finström), Rafaela Sjöström (Mariehamn) och Felicia Lund (Lemland). Skälet var ett kreativt grepp inom samhällslära, att bekanta sig med en annan del av verkligheten.

Vi pratade till exempel om hur vi bättre ska kunna ta hand om människor, äldre och yngre, som drabbats av psykisk ohälsa, vad vi kanske behöver dra in på framöver och mycket mer. Jag svarade att det vi sist ska spara på är människor; alltså utbildning och sjukvård. Före det kan vi göra stora inbesparingar på viss infrastruktur och sådant som är bra att ha men inte alltid nödvändigt.

När det gäller psykiskt ohälsa tror jag vi redan från dagis och skola borde bli bättre på att säga åt våra unga att de duger. Alla duger. Jag ogillar djupt den glansbild som media och andra sprider och som går ut på att alla måste passa in i det stora hela. Det måste man inte. Man ska få vara ”good enough” och välja sitt eget liv utan att andra ska lägga sig i. Folk med självförtroende mår bättre och det finns inga som helst sakliga skäl att tro att någon är "bättre" eller "sämre" än andra. Inför framtiden är vi alla lika frågande. 

Som vanligt infann sig en känsla av trygghet efter vårt möte. Åland är i goda händer när de som är unga i dag tar över. Tack för ett upplyftande samtal Jonathan, Rafaela och Felicia. Jag känner mig säker i förvissningen att ni kommer att växa upp till folk som liksom alla andra gör skillnad på olika sätt och se till att jag och andra har det bra när vi blir äldre! Kämpa på.

Det var inte enda elevträffen denna vecka. I går berättade jag om en annan!
Från vänster mina gäster Jonathan Andersson, Felicia Lund och Rafaela Sjöström. Bilden är från lagtingsbiblioteket på Strandgatan. 


Kommentarer

Populära inlägg