IFK gjorde som Churchill

Jag gillar ju Winston Churchill och har alltid gjort och tycker då det är skoj att väva in honom i en fotbollstext. Till och med han själv hade gillat den passningen. Hans berömda tal till nationen finns på länk i referatet, se nertill. I översättning lyder det ungefär så här:

”Jag säger till huset som jag säger till dem som ingår i regeringen, att jag inte har någonting annat än blod, slit, tårar och svett att erbjuda er. Låt oss därför samla oss för våra plikter och skicka oss så att om det brittiska imperiet så varar i tusen år folk alltjämt skall säga: ”Det var deras största stund”.

Vi ska slåss mot honom till lands, vi ska slåss mot honom till sjöss, vi ska slåss mot honom i luften tills vi med Guds hjälp har utplånat hans skugga från jorden och befriat folken från hans ok. Varje människa, varje land som bekämpar nazismen ska få vårt stöd.”

Så här löd referatet referatet från gårdagskvällens bragdmatch! Och så här var det när vi gjorde samma sak i höstas. Även då var för övrigt det gängslagsmål på gång som nu genomfördes i Västernäs. Det handlar om unga och osäkra män som planerar bråk tillsammans för att sedan gå vidare. Det har INGENTING med fotboll att göra.

Här finns mer om den gode Churchill. Han hade nog haft väldigt svårt att förstå dylika tilltag.

Ha en fin påsksöndag!

 
Mika Lehkosuo (HJK) och Peter Lundberg (IFK) efter gårdagens match som slutade 1-1 efter bragdartat spel; mest från IFK men jag är kanske lite jävig. 

Kommentarer

Populära inlägg