Till en pigg nittioettåring

Grattis Åland, nittioett år i dag! Det som en gång började som en mycket yvig idé och egentligen utan förankring är i dag något väldigt verkligt. Ålands självstyrelse är på riktigt och den är vår vardag. Så måste det fortsätta vara. Den åländska självstyrelsen är inte okomplicerad att sköta. Ändå måste det ske av det enkla skälet att det är vad våra förfäder och -mödrar bett oss göra för våra efterkommandes skull. Sådana tankar tänker jag en dag som denna, Ålands sjölvstyrelsedag. Det är det många som gör, till exempel på torget i stan vid sexsnåret i kväll. Vi ses väl där? Du är i gott sällskap!

Vi har presidentbesök i dag och jag hoppas Sauli Niinistö minns mitt öppna brev från den dag då han valdes till Finlands president. :-)

I fjol skrev jag mer detaljerat om denna dag vilken man kan orera om tills rösten tar slut. Texten från i fjol håller än. Om jag själv får säga.
Har du läge så hissa denna flagga i dag.


Kommentarer

Populära inlägg