Grattis jorden, ha en bra dag

När jag var mindre skrev jag min adress Godby, Finström, Åland, Finland, Norden, Europa, jorden, Tellus. Det kändes tryggt att vara en del, om än ganska liten, av ett större sammanhang.

Därför är det såklart på sin plats att i dag hylla Earth Day som skapades på initiativ av en amerikansk senator som ville lyfta de miljöproblem som redan år 1970 vållade oro i världen. Sedan dess har det inte blivit bättre, tvärtom, men det är ändå skäl att hålla traditionen vid liv.

Grattis jorden och tack för att du finns. Tack vare det befinner jag mig i dag på en färja någonstans mellan Rotterdam och Hull för att lära mig mer om den sjöfart som vi alla på Åland levt gott av och har stora förhoppningar på inför framtiden.

Hela Jordens dag firades även i fjol och då skrev jag så här!

Grattis Moder Jord, i dag är det din dag!

Kommentarer

Populära inlägg